Textanalys

Förra veckans seminarie var verkligen lärorikt, speciellt då vi fick analysera en elevtext. Känns som att jag fastnat lite i mina reflektioner kring detta men jag tycker verkligen att det är supersvårt att veta vad jag ska titta på i en text (vilket jag även förstått beror på vad uppgiften varit samt vilken elev det är). En kurskamrat sa dock att det efter ett tag blir lättare att se vilken nivå texten/eleven befinner sig på och jag hoppas att det stämmer. Under seminariet fick vi se närmare på satser i en text. Texten var väldigt kort och simpel i mina ögon men genom att se antalet satser i en mening visade det sig att eleven använt sig av tre bisatser vilket tyder på att det är rätt så avancerat. Jag har inte tidigare sett den hur en sådan textanalys kan hjälpa mig att se sådana saker. Nu insåg jag att den väldigt korta texten trots allt innehåller en relativt avancerad meningsuppbygggnad där jag tidigare hade svårt att de något annat än en kort och svårbedömd text.

Jag känner dock att jag själv skulle behöva träna på gramatiken för att hänga med gällande alla termer. Innan seminariet kom jag knappt ihåg vad subjekt/predikat/huvudsats/bisats är för något. Det var bara termer som jag vet att jag lärt mig för väldigt längesedan. Jag vet inte riktigt vad studenter vid Högskolan Dalarna har fått läsa för något under kursen Svenska 1ab då jag läste den motsvarande kursen i Gävle. I Gävle fick vi dock inte läsa något alls angående gramatiken i svenskan vilket jag trots allt kände (och fortfarande känner) att jag skulle ha behövt. 
 

Kommentera här: