,,skrivstil..

Fortsätter på Jennys spår om skrivstil och handstil som diskuterades under seminariet. Syftet är ju alltid det viktigaste när vi bestämmer oss för att göra någonting. Är syftet att träna motorik och pennfattning eller att bekanta sig med olika skrivsätt för att kunna ta del av mer information så är det kanske inte främst den traditionella skrivstilsboken som ska användas? Jag tror på att väva in moment som omfattar handstil/skrivstil och form i aktiviteter relaterade till undervisningen, även ämnesövergripande. Sen inte sagt att skrivstilsböcker ska uteslutas! Formövningar fyller så många funktioner utöver vacker handstil som är viktiga för andra utvecklingssteg som att t.ex. ha skrivflyt och inte behöva koncentrera sig på att få till bokstäverna när man har mycket att skriva om. Någon på seminariet pratade om att skrivstil kan kännas lite omodernt vilket jag kan hålla med om. Vi får helt enkelt moderniserar den och få med olika delar där det är relevant beroende på vilket syftet är.
 
Att bedöma elevtexter var en annan del som var intressant att få diskutera under seminariet. Jag tycker at bedömning är klurigt, att hitta sätt och material för att säkerställa en rättvis bedömning och att inte missa något. Nya Språket lyfter verkar vara ett sådant material där man som lärare kan "scanna" av vart eleverna står och vad nästa steg borde bli, kopplat till Lgr 11. Det var roligt och intressant att ta del av varandras texter och bedömningar och att se hur otroligt mycket det kan skilja mellan elever i samma årskurs. En tankeställare om vikten av att kunna stimulera ALLA elever till utveckling!
 

Kommentera här: