Intressant att diskutera kring språkets utveckling och förändring över tid. När sker en normförändring och varför? Catarinas föreläsning berörde samhället krav och attityder till skrivförmåga, att person värderas efter hur den stavar eller formulerar sig. Detta är viktigt att reflektera över kring skrivutveckling så att elever åtminstone inte ska begränsas av en ensidig skrivundervisning med begränsade inslag av olika uttrycksmöjligheter. Likväl som att ge eleverna en grundläggande skrivförmåga gällande både form och genrer finns det också andra sätt att uttrycka sig på som kan kombineras med det skrivna ordet och att det är viktigt att kunna ”läsa” dessa kombinationer också. Det ser ju också väldigt olika ut på olika skolor och i olika klassrum vilket gör att det blir en variation i vad elever får med sig. Men hur prioriterar man som lärare rätt och går det att täcka in allt? Visserligen ger vissa moment det andra o.s.v. men med det massiva informationsflödet som finns och tillgängligheten till så många olika texter samt den förändringstakt som råder känns det ibland som en djungel!