Funderingar kring fältstudien - Jenny
Min studiegrupp genomförde vårat lärarlösa seminarium förra veckan då vi diskuterade våra upplevelser från fältstudien. Under mina observationer reagerade jag på att de två elever jag intervjuat satt och höll i pennan ganska olika. De svarade dessutom ganska olika gällande hur de ställer sig till att skriva förhand. Den ena eleven såg avslappnad ut när hon skrev och sa att hon ofta anstränger sig för att skriva fint när texterna ska läsas av någon annan. Hon tyckte inte att det var någon större skillnad att skriva på dator eller förhand, båda gick lika bra och båda var roligt. Den andra eleven höll pennan på ett sätt som inte såg så avslappnat ut och han sa att han oftast inte tänkte på hur han skrev, förutom att det var jobbigt ibland. Han sa att han hellre skrev på datorn än förhand. Detta fick mig att fundera på om det spelar någon roll för skrivandet hur man håller pennan och hur man sitter på stolen?
När vi i studiegruppen började prata om hur vi själva helst skrev så var det oftast ihopkrupen i soffan med ett kollegeblock i knät och en kaffekopp i handen. Om jag ser till mig själv är det kanske inte då jag skriver som finast, men det definitivt då som jag producerar bäst texter. Genom att vara avslappnad i kroppen är blir man avslappnad i sinnet och kan låta kreativiteten flöda ner i händerna och ut på pappret. Varför är det då så viktigt att eleverna sitter rakt upp och ner på sin plats när de skriver? Om de kan vara fokuserade och inte stör andra elever kan de väl lika gärna få ligga på mage eller med benen upp mot väggarna? I och med att eleverna svarade olika i intervjun och hade helt olika positioner när de skrev så funderar jag över om det inte finns något samband ändå? Men två elever är för lite för att dra någon större slutsats. Det vore däremot spännande att testa om eleverna skriver berättelser i valfri position än sittandes rak i ryggen vid sin bänk. Värt att testa under nästa VFU-period kanske?
När vi i studiegruppen började prata om hur vi själva helst skrev så var det oftast ihopkrupen i soffan med ett kollegeblock i knät och en kaffekopp i handen. Om jag ser till mig själv är det kanske inte då jag skriver som finast, men det definitivt då som jag producerar bäst texter. Genom att vara avslappnad i kroppen är blir man avslappnad i sinnet och kan låta kreativiteten flöda ner i händerna och ut på pappret. Varför är det då så viktigt att eleverna sitter rakt upp och ner på sin plats när de skriver? Om de kan vara fokuserade och inte stör andra elever kan de väl lika gärna få ligga på mage eller med benen upp mot väggarna? I och med att eleverna svarade olika i intervjun och hade helt olika positioner när de skrev så funderar jag över om det inte finns något samband ändå? Men två elever är för lite för att dra någon större slutsats. Det vore däremot spännande att testa om eleverna skriver berättelser i valfri position än sittandes rak i ryggen vid sin bänk. Värt att testa under nästa VFU-period kanske?