"Framtidens skola" Funderingar från Linda.....

Sitter just nu med litteraturen och alla olika uppgifter i huvudet och inser verkligen vidden i läs- och skrivutveckling! Det finns så mycket att bejaka och beakta för att skapa goda förutsättningar för ALLA elever att utvecklas men det handlar också om att hitta en balans och stabilitet i allt detta. Vi tar del av olika teorier och forskning kring läs- och skrivutveckling som är viktiga och intressanta ur olika aspekter. Litteraturen berör att det är en stor förändring i hur vi läser och skriver/skapar texter framförallt att det sker mer digitalt. Det är som en stor experimentell tid just nu där balansen mellan digitalt och manuellt skrivande ser väldigt olika ut beroende på vilken skola man befinner sig. Hultin och Westman diskuterar vikten av att hitta bra undervisningsmetoder för tidig läs- och skriveckling och visar på fördelarna i resultatet från ”Learning to read through writing on computers” (s1005). 

Jag kan ändå inte, trots alla påvisade fördelar, låta bli att fundera över vad som händer i det långa loppet när datorn alltmer ersätter penna och papper och när utvecklingen ska gå fortare (min egen värdering). Vad sker motoriskt och kognitivt när t.ex. elever inte får forma bokstäver/ord med handen samtidigt som de ljudar eller när den färdiga digitala bilden ersätter egenhändigt illustrerade bilder för att förtydliga och förstärka en text? Kanske är det inte så betydande utan bara en bromskloss i form av konservativa föreställningar? Det är självklart att det här också handlar om vilket syfte undervisningen har men det är ändå intressant att reflektera över hur alla delar ska få plats och prioriteras i undervisningen.

Spännande att följa utvecklingen kring detta!

Kommentera här: