Förhand eller på datorn? Veckans funderingar från Jenny

Utifrån Hultin och Westmans studie väcktes några tankar angående det digitaliserade skrivandet. En tanke handlar om hur stavningen påverkas av att eleverna lär sig skriva på dator innan de lära sig skriva förhand. Är det till hjälp för eleverna med rättstavningsprogram? Eleverna får direkt respons på att ett ord är felstavat då det blir rödmarkerat och kan då rätta till det på en gång, istället för att lämna in skrivboken till läraren och vänta på rättning. Eller kan det hända att eleverna istället rättar till ordet utan att reflektera över hur det såg ut när det var felstavat och vad skillnaden är när det sedan blir rättstavat av datorn? Hur påverkas sedan stavningen när eleverna ska lära sig skriva förhand? Tar de med sig den rätta stavningen eftersom de vet hur det ska se ut? Eller stavar de fel eftersom de inte behöver tänka en extra gång på hur det stavas när de skriver på dator som de är vana vid?

Hultin berättade även att eleverna i deras studie skrev längre och mer avancerade texter då de fick börja skriva på datorn istället för förhand. Min fundering är om eleverna då backar när de sedan i åk 2 måste lära sig att skriva förhand? Tappar de motivationen när fokus ligger mer på motorik och teknik istället för på texternas innehåll? Hur arbetar man med detta på bästa sätt för att behålla motivationen och skrivglädjen?

Det ska bli spännande att se om dessa frågor lyfts på seminariet idag och vad läraren och de andra stunderna har för erfarenheter och tankar kring detta.
1 Linda:

skriven

Har också en tanke kring detta när det gäller tid. Eleverna lär sig vissa moment snabbare och tidigare med hjälp av t.ex. dator. Är det viktigt att behärska vissa saker "redan" i första klass? Stressar vi på för mycket med vissa delar i skolan för att klara kunskapsmål att vi missar andra viktiga delar i elevernas utveckling som prioriteras lägre? Nu drar jag kanske det till en ytterlighet men det är en fundering jag har...

Kommentera här: