Tankar kring kursvecka 4
Efter kursvecka 4 med föreläsning, seminarium och sedan diskussion i forum med alla kurskamrater väcktes en del tankar angående elevers skrivande. Kanske framför allt vilka sammanhang elever förväntas delta i, både nu och i framtiden som vuxna i yrkesliv och privatliv. I forumet lyfte Linda något intressant som Catarina tog upp på föreläsningen, nämligen att man värderas efter hur man uttrycker sig i skrift. Med detta i tanken blir det plötsligt ännu viktigare att alla elever ska få träna sin förmåga att utrycka sig i skrivt med olika syften och mottagare. Detta för att få möjlighet att ses som den person de vill vara och inte på grund av ett otillräckligt skriftspråk Jag anser att alla elever ska få samma förutsättningar att utveckla ett rikt och varierat skrivande för att kunna välja vilket yrke de vill i framtiden. Som flera av mina kurskamrater kommenterade i forumet behöver man inte bara kunna skriva i sitt yrke, utan också som privatperson. För att kunna delta i samhället måste man kunna kommunicera i skrift likaväl som i tal, om det så gäller att skriva insändare, brev, blogginlägg eller protokoll vid olika föreningsmöten. Därför bör variation och lust att skriva främjas i undervisningen för att eleverna ska vilja och kunna skriva på sin fritid.
På tal om olika syften och mottagare så har några kurskamrater diskuterat kring hur språknormerna skiljer sig beroende på sammanhang. Bland annat Linda och Petter belyste i forumet att vi lärare kanske bör bli mer insatta i skriftspråket på sociala medier just för att kunna tydliggöra skillnader mellan hur man skriver i sociala medier och hur man skriver labbrapporter eller uppsatser. De lyfte också fram vikten av att diskutera etik och moral samt klargöra att det är lätt att bli missförstådd över sociala medier. Av egen erfarenhet har jag sett många inlägg där skribenten skriver som den skulle ha sagt om den talade till någon. När budskapet då skrivs ut som det skulle sagts över fikabordet så förstår man t.ex. inte ironi eller tappar tråden eftersom det ser konstigt ut när det är skrivet. Därför är det kanske extra viktigt att arbeta med detta med eleverna för att de ska få en insikt i hur de bör skriva i olika sammanhang, men också tänka sig för och läsa igenom en extra gång innan man postar något på t.ex facebook. Jag har själv tänkt till åtminstone tre gånger innan jag postar det här inlägget som sedan finns tillgängligt för alla som vill läsa. Ganska läskigt hur man blottar sina inre tankar som sedan lätt som en plätt kan spridas ut i cyberrymden....