Tankar om skrivstil från Jenny
Under föreläsningen och seminariet kom frågan upp; behövs skrivstil? På föreläsningen togs det upp att skrivstil är bra för att få upp flyt i sin skrivning, men också för att kunna läsa äldre texter där skrivstil användes. Under seminariet pratade vi om vilket syfte skrivstil egentligen har. Om syftet är att det bara ska göras för att eleverna ska lära sig skriva fint är det kanske inte så intressant för barnen, fast än det kanske är nyttigt för läsningen och skrivflytet. Senare under seminariet när vi satt i ett break out kom vi in på diskussionen igen. En klasskamrat föreslog att man kanske inte ska fokusera så mycket på just att träna handstilen. Istället kan man att jobba med olika stilar genom att använda olika pennor och penslar för olika stilar. Därmed kanske man gör mer bildlektion av det och fokusera på det grafiska. Under föreläsningen nämndes att äldre elever gärna vill ha en snygg namnteckning och detta kan vara roligt att träna på med just olika pennor, penslar och typsnitt.
Något jag reflekterat över när jag varit ute på skolor och vikarierat är att många elever inte orkar skriva så länge förhand. För någon vecka sedan hade jag en lektion där eleverna skulle anteckna det jag skrev på tavlan och eleverna tyckte att det var jobbigt och det gick långsamt och de ville hellre skriva på dator. Några av dem hade dessutom svårt att läsa vad de skrivit eftersom det var slarvigt och otydligt. De elever som inte kommenterade hur jobbigt det var att skriva var också de som var färdiga snabbast och de hade heller inga problem att gå tillbaka och läsa i anteckningarna senare under lektionen. Eftersom jag följt den här klassen under min VFU i tre år så vet jag att de inte jobbat särskilt mycket med skrivstil och att de skrivit mycket på dator. Jag tror själv att eleverna kan behöva skriva skrivstil för att få upp flytet och därmed kunna använda sitt skrivande för att ta till sig och förmedla information via papper och penna. Idag använder vi datorn mycket, men det finns tillfällen när vi behöver skriva förhand. Det är tråkigt om elever då känner sig otillräckliga och att entusiasmen och skrivglädjen därmed faller. Jag fick själv höra av eleverna att jag inte skrev särskilt fint på tavlan, vilket inte är så konstigt eftersom jag under de senaste åren inte behövt skriva förhand. Jag har tappat det flyt och den finns handstil jag hade innan jag började skriva majoriteten av mina texter på datorn. Jag känner att det är tur att jag kommer få öva på min handstil och mitt skrivflyt varje dag sen när jag börjar jobba.
Kontentan av det hela är att jag tycker att skrivstil kan ha sina fördelar. Även om det känns tråkigt, tekniskt och onödigt när man kan fokusera på andra saker så tror jag att eleverna vinner på att få träna på det. De kommer då få upp sitt skrivflyt och inte behöva känna att skrivandet är ett hinder i senare årskurser där textmängden är större. Det handlar om att göra undervisningen i skrivstil rolig och relevant!
Något jag reflekterat över när jag varit ute på skolor och vikarierat är att många elever inte orkar skriva så länge förhand. För någon vecka sedan hade jag en lektion där eleverna skulle anteckna det jag skrev på tavlan och eleverna tyckte att det var jobbigt och det gick långsamt och de ville hellre skriva på dator. Några av dem hade dessutom svårt att läsa vad de skrivit eftersom det var slarvigt och otydligt. De elever som inte kommenterade hur jobbigt det var att skriva var också de som var färdiga snabbast och de hade heller inga problem att gå tillbaka och läsa i anteckningarna senare under lektionen. Eftersom jag följt den här klassen under min VFU i tre år så vet jag att de inte jobbat särskilt mycket med skrivstil och att de skrivit mycket på dator. Jag tror själv att eleverna kan behöva skriva skrivstil för att få upp flytet och därmed kunna använda sitt skrivande för att ta till sig och förmedla information via papper och penna. Idag använder vi datorn mycket, men det finns tillfällen när vi behöver skriva förhand. Det är tråkigt om elever då känner sig otillräckliga och att entusiasmen och skrivglädjen därmed faller. Jag fick själv höra av eleverna att jag inte skrev särskilt fint på tavlan, vilket inte är så konstigt eftersom jag under de senaste åren inte behövt skriva förhand. Jag har tappat det flyt och den finns handstil jag hade innan jag började skriva majoriteten av mina texter på datorn. Jag känner att det är tur att jag kommer få öva på min handstil och mitt skrivflyt varje dag sen när jag börjar jobba.
Kontentan av det hela är att jag tycker att skrivstil kan ha sina fördelar. Även om det känns tråkigt, tekniskt och onödigt när man kan fokusera på andra saker så tror jag att eleverna vinner på att få träna på det. De kommer då få upp sitt skrivflyt och inte behöva känna att skrivandet är ett hinder i senare årskurser där textmängden är större. Det handlar om att göra undervisningen i skrivstil rolig och relevant!