Digitalisering
Såg igår Eva Hultins föreläsning om hur elever kan skriva sig till läsning genom att skriva på datorn - att använda sig av datorn istället för pennan när barnen börjar sin läs- och skrivinlärning. Detta verkar vara väldigt intressant och effektivt även om jag måste säga att jag är "gammaldags" och skeptisk till att byta ut pennan mot datorn. Jag inser att vi går mot ett samhälle där vi kommer att skriva mindre för hand men är det verkligen möjligt att det inte är viktigt att lära sig att skriva läsligt och automatisera bokstavsformen? I och för sig nämnde inte Eva i hur stor grad pennan ska bytas ut mot datorn och kanske kan detta vara ett bra sätt att arbeta på för att hjälpa elever att snabbbare komma igång med skrivandet och läsandet. Som hon sa så blev texterna bland annat längre när elever fick arbeta via datorn och detta måste bero på att barnens utveckling går snabbare fram genom att arbeta på detta sätt.
Även om det finns väldigt många fördelar med att byta ut pennan så tycker jag mig ändå se många elever som har väldigt svårt för att skriva bokstäver och de klagar över att det är jobbigt att skriva för hand. Kan inte detta vara ett tecken på att vi redan har bytt ut pennan för mycket? Eller så kommer denna förmåga längre fram i utvecklingen istället vilket kanske inte heller är fel. Hur det än är så tror jag att pennan aldrig kommer att bytas ut helt och detta med att byta ut pennan är skrämmande men ändå väldigt spännande!
Har även börjat skriva på "de fyra skrivuppgifterna" och måste säga att det är kämpigt att få plats med fyra planeringar på maximalt 4,5 sidor. I kursen utveckling och läre gick ca 6 sidor åt till enbart en planering, en väldigt omfattande sådan men ja.. detta blir en tuff utmaning. Det känns som att det är så mycket att få med. Att komma på skrivuppgifter är väldigt roligt, men att få plats med refereringar till kurslitteratur samt att få plats med centralt innehåll, syfte och kunskapskrav till alla uppgifter = svårt! Det är dock väldigt roligt att skriva om detta och det känns bra att komma igång med det i tid, speciellt då det är mycket som ska göras i den kurs jag läser parallellt med denna.
Även om det finns väldigt många fördelar med att byta ut pennan så tycker jag mig ändå se många elever som har väldigt svårt för att skriva bokstäver och de klagar över att det är jobbigt att skriva för hand. Kan inte detta vara ett tecken på att vi redan har bytt ut pennan för mycket? Eller så kommer denna förmåga längre fram i utvecklingen istället vilket kanske inte heller är fel. Hur det än är så tror jag att pennan aldrig kommer att bytas ut helt och detta med att byta ut pennan är skrämmande men ändå väldigt spännande!
Har även börjat skriva på "de fyra skrivuppgifterna" och måste säga att det är kämpigt att få plats med fyra planeringar på maximalt 4,5 sidor. I kursen utveckling och läre gick ca 6 sidor åt till enbart en planering, en väldigt omfattande sådan men ja.. detta blir en tuff utmaning. Det känns som att det är så mycket att få med. Att komma på skrivuppgifter är väldigt roligt, men att få plats med refereringar till kurslitteratur samt att få plats med centralt innehåll, syfte och kunskapskrav till alla uppgifter = svårt! Det är dock väldigt roligt att skriva om detta och det känns bra att komma igång med det i tid, speciellt då det är mycket som ska göras i den kurs jag läser parallellt med denna.